Filmshoot FIS

Shoot dag SNAPTV – Behind the scenes

Je ziet veel van ons voorbij komen op onze social mediakanalen. Filmpjes van afgeronde projecten, foto’s van achter de schermen of korte interviews. Super leuk om een inkijkje te krijgen in wat wij allemaal doen. Maar hoe komen bepaalde videos eigenlijk tot stand? Het kost niet alleen veel tijd, maar ook veel mankracht om bepaalde projecten op te leveren aan onze klanten en opdrachtgevers. Soms zelfs meer dan je zou denken. Om jullie hier een duidelijker beeld van te geven, nemen wij jullie vandaag mee behind the scenes van een van onze opdrachten. En niet zomaar een video: maar een video die wordt gefilmd voor een greenscreen en die met animatie wordt afgemaakt.

FIS

Voordat wij jullie echt meenemen achter de schermen, vertellen wij jullie eerst nog wat over onze opdrachtgever. Het is natuurlijk belangrijk om de klant goed te kennen, voordat je gaat beginnen met het maken van een script en storyboard. Dit keer is onze opdrachtgever het bedrijf FIS. FIS brengt je al dertig jaar de zekerheid van correcte halte-informatie. Denk bijvoorbeeld aan de informatie kaarten in de bushalte, maar ook de bushalte bordjes vallen onze hun expertise. Op websites en apps is hun dienstverlening ook niet meer weg te denken. FIS staat voor een totaaloplossing in de vervoerders branche.

Zij weten dat ze met de tijd mee moeten, om onmisbaar te blijven in deze tak van sport. Vandaar dat het ook tijd werd voor meer bewegende beelden op de website. Nooit eerder hebben zij een video gemaakt. Voor ons des te leuker om ze helemaal mee te nemen in deze filmwereld. Zij hebben behoefte aan een video die informatie geeft aan prospects en potentiële klanten, puur gefocust op de business to business markt.

Op dit moment is FIS alleen nog maar actief in Nederland, maar zij hebben groeiambities.

Met dat in het achterhoofd is er besloten om niet alleen een Nederlandse versie te maken, maar ook een Engelse variant.

The making off

De vraag van de opdrachtgever ligt op tafel, maar voordat we echt kunnen gaan filmen moet er nog veel gebeuren. Het is belangrijk dat het doel van de video van te voren duidelijk is. Want wat wil je dat jouw doelgroep gaat doen na het bekijken van de video? Welke boodschap wil je overbrengen? Bij FIS was dit snel helder, namelijk vervoersbedrijven informeren over de toegevoegde waarde en de dienstverlening van FIS.

Voor ons dus de hoogste tijd om door te gaan naar het script, want hoe willen wij deze boodschap gaan overbrengen? En welke video past hier het beste bij? Aan de hand van de gesprekken met FIS schrijft onze copywriter een kort en bondig script waarna er met de animator een storyboard gemaakt wordt.

In het geval van FIS is er voor gekozen om te gaan werken met een acteur, een greenscreen en animatie. De acteur presenteert als het ware alle mogelijkheden en de dienstverlening van FIS. De animatie zou puur ondersteunend zijn en verschillende kernwaarde en belangrijke onderdelen visualiseren. De video geeft de potentiële partner de eerste informatie over de dienstverlening. Mensen kijken nou eenmaal liever een video, dan dat ze een tekst lezen. Verdere informatie kan daarna altijd worden opgevraagd op de website. Met deze video zitten wij dus in de overwegingsfase en willen wij mensen duidelijk maken waarom zij voor FIS moeten kiezen en niet voor een andere partner.

Zodra wij ons team compleet hebben is het de hoogste tijd om een script te gaan schrijven, want hoe willen wij deze boodschap gaan overbrengen? En welke video past hier het beste bij? Aan de hand van de gesprekken met FIS schrijft onze copywriter een kort en bondig script waarna er met de animator een storyboard gemaakt wordt.

Als alles is gefilmd en goed op beeld staat, dan is het tijd om de goede takes en shots achter elkaar te zetten en de ondertiteling toe te voegen. Als dit goed staat, dan zetten de animators de juiste animaties op de juiste plekken en zorgen ervoor dat ze gaan draaien, bewegen en het beeld in- en uitkomen. Om alles goed in elkaar te zetten en op te leveren zijn wij ongeveer 2,5 maand kwijt. Maar dan heb je ook video’s van een hoge kwaliteit!

Dag op de set

Voordat we kunnen beginnen met filmen wordt de studio helemaal klaar gemaakt en al het apparatuur wordt neergezet. De acteur gaan naar de visagie en kleed zich om. Ondertussen wordt er nog besproken wanneer de acteur ergens heen moet wijzen, ergens naartoe moet kijken, zijn hoofd moet bewegen of bijvoorbeeld zijn telefoon moet pakken. Zo sluiten de bewegingen van de acteur straks naadloos aan op de animaties.

Alles wordt nog één keer met de acteur doorgenomen en dat is het tijd om te gaan beginnen! De video wordt in twee delen opgenomen, zo is het makkelijker om verschillende takes opnieuw te doen.

Alle takes stonden er goed op en het was tijd om de Engelse variant op te nemen. Wat kleine aanwijzingen hier en daar, maar verder verliep het vlekkeloos. Beide versies werden in twee verschillende frames opgenomen. Eentje vanaf de middel en eentje van alleen het hoofd. Zo is het, tijdens het editen, makkelijker om in en uit te zoomen.

Alles staat op beeld, maar de klant heeft nog niets concreets. Om ze al een beetje te laten zien hoe het er straks uitziet, zetten wij vast wat takes achter elkaar. De greenscreen achtergrond veranderen wij in de juiste kleur met alvast wat animaties. Een klein tipje van de sluier kunnen wij FIS op deze manier al geven. Maar het echte eindresultaat, die laat nog even op zich wachten!

Benieuwd wat wij voor jou kunnen betekenen? Twijfel niet en kijk eens op onze website of bel ons gerust. Wie weet maak jij dit proces straks ook van begin tot eind mee en heb je een bedrijfsvideo waar je trots op kunt zijn.

Image
Anton Mauvestraat 12
3817 DL. Amersfoort
+31 (0)33 4651215
info@snaptv.nl
Image
Image
Image
Image
Image

Instagram Twitter Facebook Vimeo LinkedIn